folder Филологические науки

Документы

pdf СЎРОҚ ГАПЛАРНИНГ ЛИНГВОПОЭТИК БЕЛГИЛАРИ Популярные

Владелец Число скачиваний: 220

к.ф.н. Ибрагимова Фазилат

(ДжГПИ, Узбекистан)

Тилдан фойдаланиш фикрни шакллантириш ва баён қилишдан иборатдир. Бу эса гап орқали амалга ошар экан, демак, тил яхлит вужуд сифатида синтаксисда намоён бўлади. Гап - кишиларнинг бир-бирига фикр, ахборот узатиш учун ишлатадиган асосий бирлик бўлиб, фикр ифодалашнинг энг оддий ва типик кўринишидир. Гап сўзловчи учун фикр ифодалаш ва ахборот узатиш, тингловчи учун ахборот қабул қилиш воситаси саналади.

pdf ТИЛДА САТҲ ТУШУНЧАСИ ВА ФОНЕМАТИК САТҲ ХУСУСИДА МУЛОҲАЗА Популярные

Владелец Число скачиваний: 254

Элмуродова Гулрух,преп. КаршиГУ

город Карши, республика Узбекистан

Тилнинг нутқда воқеланишида тил сатҳлари муҳим аҳамият касб этади. Сатҳ тушунчасига доир турли тавсифлар тилшунос олимлар томонидан бериб ўтилади. “Сатҳ ёки ярус (level) тушунчаси озми, кўпми дескриптивистлар ва бошқа тилшунослик мактаби вакиллари томонидан тавсифланади. Сатҳ тушунчаси тил онтологияси, систематизация услуби ҳамда тил тавсифи билан алоқадор”.

pdf ТИПОЛОГИЯ КАК ПРИНЦИП ОРГАНИЗАЦИИ ЯЗЫКОВОГО МАТЕРИАЛА ПОЗВОЛЯЮЩИЙ СОСТАВИТЬ ТИПОЛОГИЧЕСКОЕ ОПИСАНИЕ ДАННОГО ЯЗЫКА Популярные

Владелец Число скачиваний: 218

Преподаватель ФерГУ Аскарова Ш.И.

Знакомясь с текстами на тех или иных языках, мы зачастую обнаруживаем сходство не только у исторически достоверно возводимых к общему источнику языков, у генетически родственных языков, но и у таких, родство которых весьма отдаленно или спорно, а также у таких, которые вовсе нельзя считать родственными. Это явление объясняется их принадлежностью к одной и той же генетической группе языков. То же самое можно сказать и о германских языках: нем.Tag, англ.day, швед. dag; аналогично: Morgen – morrow – moron; Sprache – speak – sprak. Следствием более широкого родства – принадлежностью к индоевропейской семье языков объясняются сходства древнейшего пласта лексики в современных германских, романских и славянских языках, а также гре-ческом, например: мать – Mutter (нем. ) – mother ( англ. ) – moder (щвед.) – madre (итал.) – mytera (греч.); отец – Vater (нем.) – father (англ.) – fader (щвед.) – padre (итал.) – pateras (греч.) ; сердце – Herz (нем.) – heart (англ.) – hjarta (щвед.) – сuore (итал.) – kardja (греч.); восемь – acht (нем.) – eight (англ.) – atta (швед.) – осto (итал.) – охto (греч.).

pdf ЎЗ-ЎЗИНИ ТАШКИЛЛАШТИРИШНИНГ ИНСОН МАЪНАВИЙ БОРЛИҒИДА НАМОЁН БЎЛИШИ Популярные

Владелец Число скачиваний: 216

Муминова Зарифа Одиловна

Самарканд. Узбекистан

Инсоният тараққиётнинг информацион жамият деб номланган босқичида яшамоқда. Информацион жамият инсон, унинг моҳияти, яшашининг мақсади каби фалсафий масалаларга ноанъанавий, янгича нуқтаиназар ва ёндашув зарурлигини кўрсатиб бермоқда. Чунки ушбу жамиятни шакллантирган асосий омил бу – инсон омилидир. Информацион жамиятнинг энг муҳим характеристикаси комьпютер инқилоби ва ахборот оқимининг юқори суратларда ҳаракатланиши, интеграциялашувнинг кучайишида намоён бўлмоқда.

pdf ЎЗБЕК ВА ИНГЛИЗ ТИЛЛАРИДА ОЛМОШЛАРНИНГ ФАРҚЛАНИШИ ВА МУШТАРАКЛИГИ Популярные

Владелец Число скачиваний: 209

ЗУЛФИЗАР КАМОЛ ҚИЗИ ТАШАНОВА

Жиззах Давлат педагогика институти

Ҳозирги кунда юртимизда тил ўрганишга ҳар қачонгидан кўра кучлироқ эътибор қаратилмоқда. Тил ўрганиш жараёнида, унинг грамматикасини ўрганиш долзарб аҳамият касб этади. Юртбошимизнинг 2012-йил 10-декабрдаги “Чет тилларни ўрганиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари” тўғрисидаги қарорларини қўллаб-қувватлаган ҳолда чет тилларни қиёслаб, солиштириб ўрганиш мақсадга мувофиқ деб ҳисоблайман. Чет мамлакатларда бу усул яхши самара берган. Шу боис олмош сўз туркумини ўзбек ва инглиз тиллар доирасида қиёслаб чиқишга имкон қадар ҳаракат қиламиз.

 

pdf ЎЗБЕК ТИЛИ “ТУБ ЛЕКСИКАСИ” МУАММОЛАРИ ҲАҚИДА Популярные

Владелец Число скачиваний: 229

Исломов Санжар Рузикулович

Город Термез, Сурхандарьинская область, Узбекистан

Маълумки дунёда жами 6000 мингдан ортиқ тиллар мавжуд бўлиб мазкур тилларнинг луғат бойлиги ҳам бир биридан кескин фарқ қилади. Ҳар бир тилнинг луғат таркиби, шунингдек, тилдаги сўзлар мажмуи лексика деб юритилади. [17, 83]. Ҳар бир тилнинг лексикаси эса ишлатилиши, тарихий келиб чиқиши ва бошқа омиллар асосида турли гуруҳ ва қатламларга бўлинади ва лексикология томонидан ўрганилади. Луғатдаги барча сўзлар бир меъёрда ишлатилавермайди. Баъзи сўзлар муомалада бошқаларига қараганда кўпроқ қўлланади. [4, 117-118].

pdf ЎЗБЕК ТИЛИ “ТУБ ЛЕКСИКАСИ” МУАММОЛАРИ ҲАҚИДА Популярные

Владелец Число скачиваний: 221

Исломов Санжар Рузикулович

Город Термез, Сурхандарьинская область, Узбекистан

Маълумки дунёда жами 6000 мингдан ортиқ тиллар мавжуд бўлиб мазкур тилларнинг луғат бойлиги ҳам бир биридан кескин фарқ қилади. Ҳар бир тилнинг луғат таркиби, шунингдек, тилдаги сўзлар мажмуи лексика деб юритилади [17, 83]. Ҳар бир тилнинг лексикаси эса ишлатилиши, тарихий келиб чиқиши ва бошқа омиллар асосида турли гуруҳ ва қатламларга бўлинади ва лексикология томонидан ўрганилади. Луғатдаги барча сўзлар бир меъёрда ишлатилавермайди. Баъзи сўзлар муомалада бошқаларига қараганда кўпроқ қўлланади [4, 117-118].

pdf ЎЗБЕК ХАЛҚ ДОСТОНЛАРИ ТИЛИ ЛИНГВОПОЭТИКАСИНИНГ ЎРГАНИЛИШ МАСАЛАСИ Популярные

Владелец Число скачиваний: 233

к.ф.н. Жуманазарова Гулжахон

(ДжГПИ, Узбекистан)

Сўнгги йилларда тилшунослигимизда лингвопоэтик изланишларга эътибор кучайиб борганлигини таъкидлаш жоиз. Бу ўринда дастлабки ишлар сифатида А.Нурмоновнинг туркум кузатишларини , Н.Маҳмудовнинг Абдулла Қодирий, Ойбек, Абдулла Қаҳҳор, Мақсуд Шайхзода каби адибларнинг асарлари лингвопоэтикасини ўрганишга бағишланган илмий-назарий йўсиндаги мақолаларини , “Сўз шайхларининг мўъжизалари” туркумидаги ўнга яқин ишларини тилга олсак бўлади. Бадиий матн лингвопоэтикаси муаммоларини кенг қамровда фундаментал тадқиқ этган М.Йўлдошевнинг эълон қилган ишлари ҳам бу борада айтилган фикрни қўллаб-қувватлайди.

pdf ФАНО НАЗАРИЯСИ ВА АМАЛИЁТИ Популярные

Владелец Число скачиваний: 221

Узбекистан, г. Карши

Каххарова Шахноза Абдимуминовна

Кандидат филологических наук

Мутахассисларнинг маълум қилишларича, XIII аср охири – XIV аср бошларига келиб тасаввуфда назария билан амалиётнинг бирлашиш жараёни кечган. Бу жараёнда тасаввуф илми бир томондан фалсафа ва ҳикмат билан бойитилган бўлса, иккинчи томондан уни амалиётга татбиқ қилиш ҳаракати пайдо бўлган. Тасаввуфнинг илк босқичларида, дейлик IX-X асрларда, унинг соф назарий тушунчаларини бойитишга эътибор қаратилиб, жумладан, фано ва бақо тушунчалари тарғиб қилинган. Кейинчалик уни амалда исбот қилишга уринишлар бошланган. Назария билан амалиётнинг бирлашишини сўфийлар орасида кўпроқ сўфий-шоирлар фаолиятида кузатиш мумкин.

pdf ФРАЗЕОЛОГИЗМЫ, ПОСЛОВИЦЫ И ПОГОВОРКИ РУССКОГО ЯЗЫКА В АСПЕКТЕ ЦВЕТОЛИНГВИСТИКИ И ЛИНГВОКУЛЬТУРОЛОГИИ Популярные

Владелец Число скачиваний: 225

Одинаев Тимур Назармадович

ТермГУ, г.Термез, Узбекистан

В современном языкознании взаимосвязь и взаимовлияние языка и культуры не вызывает сомнений. Вследствие того, что в языке заключены все когнитивные категории, лежащие в основе человеческого мышления и составляющие суть культуры, именно культура формирует языковую личность, языковые категории и концепты. О совместном изучении культуры и языка писали В.В.Иванов, В.Н.Топоров, Н.И.Толстой и другие языковеды. Польский антрополог Ежи Бартминьский рассматривал культуру как феномен, без которого нельзя постичь тайны человека, тайны языка и текста [1, с. 27].

pdf ЧЕТ ТИЛИ ЎҚИТИШ ЖАРАЁНИГА ТЕХНОЛОГИК ЁНДАШИШ Популярные

Владелец Число скачиваний: 218

Муксимова Назокат

Ташкент, Узбекистан

Ўзбекистон Республикаси давлат мустақиллиги эълон қилингандан кейин давлат ва жамият хаётининг барча соҳаларини қамраб олган ислоҳотлар таълим тизимига ҳам чуқур кириб борди. Таълим сиёсати ички сиёсатнинг устувор соҳаларидан бири сифатида белгиланди. Республикамиз Президенти Ислом Каримов таълим тушунчасига миллий дидактик нуқтаи назардан ёндашиб, уни қуйидагича таърифлайди: "Таълим Ўзбекистон халки маънавиятига яратувчилик фаолиятини бахш этади, ўсиб келаётган авлоднинг барча энг яхши имкониятлари унда намоён булади, касб-кори, махорати ўзлуксиз такомиллашади, катта авлодларнинг доно тажрибаси англаб олинади ва ёш авлодга ўтади" (Каримов И.А. Баркамол авлод - Ўзбекистон тараққиётининг пойдевори. - Тошкент: Шарқ, 1997, 64-6.).

pdf ЧЕТ ТИЛИНИ ЎҚИТИШДА САМАРАЛИ МЕТОДЛАР ВА УЛАРНИ ҚЎЛЛАШ УСУЛЛАРИ Популярные

Владелец Число скачиваний: 231

Тажиева Дилфуза Бахадировна

Ташкент, Узбекистан

Чет тилини ўқитишда дидактик жараён босқичларини муайян кетма- кетликда қуриш талабаларнинг билиш фаолиятини мавзу бўйича белгиланган мақсадларга мос ҳолда танланган ўқитиш методлари ёрдамида ташкил этиш демакдир. Ўқитиш методлари ўз мохияти ва мазмунига кўра маълум педагогик назарияга асосланган у ёки бу таснифга тегишли бўлади. Уларнинг самарадорлиги тўғрисида фикр юритилганда ўқитиш жараёнини изга соладиган ва уни мақсадли йуналтира оладиган, ўқитувчи ва талабанинг хамкорликдаги фаолиятини таъминлаш асосида жамият томонидан олий ўқув юртлари олдига қўйилаётган мақсадга нечоғлик эришилаётганини кўзда тутиш керак.

pdf ЧЕТ ТИЛИНИ ЎҚИТИШДА ҚЎЛЛАНИЛАДИГАН САМАРАЛИ ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАР ВА МЕТОДЛАР Популярные

Владелец Число скачиваний: 227

Муксимова Назокат

Ташкент, Узбекистан

Ўзбекистон ҳукумати, шахсан Президент Ислом Абдуғаниевич Каримов Республикамиз мустақилликка эришган дастлабки кунларданоқ, айниқса, сўнгги йилларда маънавият ва маърифат масалалари ва таълим тизимини такомиллаштириб, уни жахон андозаларига мувофиқлаштириш бўйича ибратли ишларни амалга оширмоқдалар.

Бугунги кунда таълимнинг барча соҳалари қаторида чет тилларини ўқитишга хам янги педагогик технологиялар ва замонавий методлар кенг қамровда кириб бормоқда. Кейинги йилларда Республикамиз, шу жумладан Республикада хорижий тилларни ўқитиш бўйича таянч ОТМ ҳисобланган университетимизда қатор назарий ва амалий ишлар рўёбга чиқарилди.

pdf ЭПОС И ЭПИЧЕСКИЙ ЖАНР Популярные

Владелец Число скачиваний: 233

Бекбергенова Мария Досбергеновна

Нукус. Каракалпакстан. Узбекистан

Каракалпакской фольклор духовное сокровище каракалпакского народа. Издревле известны каракалпакские песни, сказки, поговорки, загадки, легенды и большой богатый каракалпакский эпос, который делится на героический, лирический, исторический, народно-бытовой или волшебно-сказочный виды. К каракалпакскому эпосу относятся «Алпамыс», «Коблан», «Кырык кыз», «Маспатша», «Гороглы», «Юсуп Ахмет», «Гарип ашык», «Саятхан Хамре», «Ашык Нажеп», «Шарьяр», «Едиге», «Ер Шора» и др.

pdf ЯВИЩЕ ПУРИЗМУ В СУЧАСНІЙ УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ Популярные

Владелец Число скачиваний: 231

Колокольнікова В.А.

Ірпінь, Україна

Актуальність нашої теми полягає в тому, що питання національної самосвідомості та ідентифікації України сьогодні стоїть дуже гостро. У світі панує явище глобалізації, яке має не тільки економічні наслідки, а також впливає на розвиток культури та мов. Надмірне вживання інтернаціоналізмів та слів іншомовного походження негативно впливають на самобутність мови. Однією із течій, що протистоять уніфікації мов є пуризм.

pdf ԻՍՊԱՆԵՐԵՆԻ DESPUĖS ԵՎ ANTES ԲԱՌԱՅԻՆ ՄԻԱՎՈՐՆԵՐԸ ՀԱՄԱՏԵՔՍՏՈՒՄ Популярные

Владелец Число скачиваний: 214

Սարոյան Լ. Ն.

(Երևան, Հայաստան) 

Ինչպես հայտնի է, բառապաշարը սերտորեն կապված է խոսքային մակարդակի և համատեքստի հետ ու դրանց ստեղծման անհրաժեշտ նախապայման է: Խ. Պերեսը նշում է, որ չկա լեզու առանց համատեքստի, բայց համատեքստն իր հերթին արտահայտվում է լեզվի միջոցով (Pérez,1994:29):

pdf ԽՈՍՈՒՅԹԸ ՈՐՊԵՍ ԱՆԳԼԱԼԵԶՈՒ ԻՐԱՎԱԿԱՆ ՈԼՈՐՏԻ ՏԱՐՐ Популярные

Владелец Число скачиваний: 216

Karapetyan Mariam

Yerevan State University

Yerevan, Armenia

Ներկայումս բազմաթիվ հումանիտար այն դիսցիպլինների ուշադրությունը, որոնց առարկան ուղիղ կամ անուղղակի կերպով ենթադրում է լեզվի գործունեությունը՝ լեզվաբանությունը, գրականագի-տու թյունը, իմաստաբանությունը, սոցիոլոգիան, փիլիսոփայու թյունը, ծագումնաբանությունը, մարդաբանությունը, ուղղված է խոսույթի խնդրի ուսումնասիրու թյանը, նրա առանձնահատկությունների բացահայտմա¬նը, արտահայտման ձևերին, գործողությանը: Տվյալ հասկացության մի շարք մեկնաբանությունների առկայությունը խոսում է գիտական տեսության ամբողջ պարադիգմի զարգացման մեջ նրա ունեցած նշանակության մասին

pdf ՈՃԱԳԻՏՈՒԹՅԱՆ ՁևԱՎՈՐՈՒՄԸ ՀԱՅ ԼԵԶՎԱԲԱՆՈՒԹՅԱՆ ՄԵՋ Популярные

Владелец Число скачиваний: 250

Ս.Ս. Քոշատաշյան

Բանալի բառեր. ճարտասանական արվեստ, ոճագիտություն, փոխակերպություններ, այլաբերություններ, պատկերավորություն-արտահայտչականություն: 

Գիտության որևէ բնագավառի տվյալ մակարդակի մասին ճիշտ պատկերացում կազմելու համար անհրաժեշտ է նախ ծանոթ լինել լեզվի պատմական զարգացման նախորդ փուլերին: Այս իմաստով կարևոր է որոշ չափով անդրադառնալ լեզվի պատմության ուսումնասիրությանը, որովհետև այդ փուլում է սկզբնավորվում ճարտասանական-ոճական հնարանքների համակարգը (հնչյունային, բառային և շարահյուսական կրկնություններ, բանադարձում, դարձույթ ևն):