folder Филологические науки

Документы

default STEPS TO ACHIEVE GOOD COMPREHENSION IN READING FOREIGN TEXTS

Владелец

Сабирова Комила Максудовна

Эркинбоева Максуда Болтабой кизи

Уразметова Адолатжон Шухрат кизи

Ургенчский Государственный Университет, Ургенч, Узбекистан

Аннотация. Данная статья посвящена исследованию и развитию навыков чтения иностранной литературы и текстов на языке оригинала, как важная часть изучения иностранного языка. Также в статье описывается пошаговая техника чтения для наилучшего восприятия и понимания текста на иностранном языке.

Ключевые слова: иностранный текст, содержание, восприятие, аналитическое мышление, основная идея текста, примеры и иллюстрации, сравнение, контраст, определение.

default TEACHING ENGLISH VOCABULARY EASILY TO DISABLED CHILDREN

Владелец

Atajonova Malohat Ilkhamovna, Senior teacher of the English language

and literature Department,Urgench State University,Uzbekistan

Yo’ldoshova Nargiza, Student of the English language and literature Department,

Urgench State University,Uzbekistan

Egamberganova Dildora, Student of the English language and literature Department,

Urgench State University,Uzbekistan

Annotation: this article is devoted to teach English language to disabled children with new teaching methods and experiments. Article provides psychological games, exercises which can be helpful to memorize vocabulary easily and it facilitates educating and learning procedures. While experimenting the teacher is expected to have the usual objects such as chalk, blackboard, paper, computers etc.

Key words: disabled children, vocabulary, LOCI system, neuroplasticity, teaching

default TEACHING SPEAKING TO LEARNERS BY DIRECT METHOD

Владелец

Atajonova Malohat Ilkhamovna, teacher of the English language and literature Department,

Urgench State University,Uzbekistan

Inoyatova Qunduz, Student of the English language and literature Department,

Urgench State University,Uzbekistan

Sopayeva Khosiyat Student of the English language and literature Department,

Urgench State University,Uzbekistan

Abstract:This article is devoted to the learners who are learning speaking English by direct method. Some valuable information are given in the article.

Key words: effectiveness, direct method, ability, improve, speaking, students.

default THE ROLE OF DISCUSSION GAMES IN ORAL SPEECH

Владелец

Atajonova Malohat Ilkhamovna, teacher of the English language and literature

Department,Urgench State University,Uzbekistan

Bobojonova Ro`za, Student of the English language and literature Department,

Urgench State University,Uzbekistan,

Niyozmetova Ro`za, Student of the English language and literature Department,

Urgench State University,Uzbekistan,

Bekchanova Shaxodat, Student of the English language and literature Department

Urgench State University, Uzbekistan

Abstract: This article depicts the peculiarities of discussion games in oral peech.

Key words: games, organisation of activities, duration of discussion games, learner, learning process.

default TRANSLATION FEATURES OF ENGLISH PHRASEOLOGICAL UNITS AND THEIR EQUIVALENTS

Владелец

Madraimov K. M.

Urgench city, Uzbekistan Akhmedova Kamola , Urgench city, Uzbekistan

Abstract This article is analysed about the phraseology and speech styles in English language. The phraseological units of international character based on mythological legends, bible legends and historic facts concern to this group. The partial equivalent does not mean any incompleteness in transfer of value and has only lexical, grammatic or lexical and grammatical divergences at availability of identical value of the same stylistic orientations.

Key words: legends, phraseology, speech styles, transfer, national character

default WHO IS RESPONSIBLE FOR EFFCTIVE MEMORY? WHOM DOES IT DEPEND ON:ON LEARNERS OR ONLY TEACHERS?

Владелец

Atajonova Malohat Ilkhamovna, tеacher of English at the “English language

and literature” department, UrSU

Bekchanova Zilola Mansurovna, student of Philology faculty,

Urgench State University

Urunova Dilnura Ravshanbek qizi, student of Philology faculty,

Urgench State University

Adambayeva Gulsara Jumamurod qizi, student of Philology faculty,

Urgench State University

Abstract This article is devoted to teaching effectively, explaining words by funny ways, creating memorable samples with new words and using effective teaching for memorizing.

Key words: memory , example, teacher, learner, real sentences, effective teaching, class.

default ІЛОКУТИВНИЙ АКТ ТА ІЛОКУТИВНА СИЛА ЯК ВЗАЄМОПОВ’ЯЗАНІ ПРАГМАЛІНГВІСТИЧНІ КАТЕГОРІЇ АНАЛІЗУ МОВЛЕННЄВОГО АКТУ

Владелец

Стасюк Наталія Василівна

Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова,

Київ, Україна

Анотація. У статті розглядається проблема взаємозв’язку двох категорій аналізу мовленнєвого акту – ілокутивного акту та ілокутивної сили. Розглянуто основні риси ілокутивного акту. З’ясовано зв’язок понять «ілокутивна функція», «ілокутивна мета» та «ілокутивна сила». Встановлено походження прагматичної природи мовленнєвого акту. Описано ілокутивні індикатори визначення ілокутивної сили. Досліджено структуру ілокутивної сили. На прикладі мовленнєвих актів прохання та заклику встановлено різницю між ілокутивної метою та ілокутивної силою. З’ясовано сутність поняття «ілокутивна сила» для дослідження.

Ключові слова: мовленнєвий акт, ілокутивний акт, ілокутивна сила, ілокутивна функція, ілокутивна мета, інтенційність, цілеспрямованість, конвенційність.

default ИЗУЧЕНИЕ РАЗВИТИЯ МНОГОЯЗЫЧНЫХ СЛОВАРЕЙ

Владелец

Жаксиликова Кулаи, Мунара Маржан,

Ускенбаева Рауза Казахский национальный технический университет им. К.Сатпаева,

Алматы, Казахстан

Аннотация. В статье рассказывается о создании междисциплинарного терминологического словаря. Ключевые слова: междисциплинарный словарь, терминологический словарь, гидрогеология, Геоэкология, должность

default ОБ АКТУАЛИЗАЦИИ ЖАРГОННОЙ ЛЕКСИКИ В МОЛОДЕЖНОМ ДИСКУРСЕ (В ТОМ ЧИСЛЕ В ИНОСТРАННОЙ АУДИТОРИИ)

Владелец

Руденя Жанна Ивановна

ФГБОУ ВПО «Воронежский государственный университет инженерных технологий»,

Воронеж, Россия

Аннотация. Статья содержит анализ процесса актуализации жаргонной лексики в речи иностранных учащихся и вывод о необходимости выработки специального методического подхода к изучению названного разряда языковых единиц.

Ключевые слова: жаргон, лексика, парадигма, речевой портрет, языковая личность, дискурс, полифункциональность, иностранная аудитория

default ПРОСОДИЧЕСКИЕ СРЕДСТВА ПРОИЗНЕСЕНИЯ ЗНАЧЕНИЯ ИНТЕНСИФИКАЦИИ В СОВРЕМЕННЫХ АНГЛИЙСКОМ И УКРАИНСКОМ ЯЗЫКАХ

Владелец

Колокольникова Владислава

НТУУ “КПИ” Киев, Украина

Аннотация. В статье содержится информация о концепции непереводимости. Это объясняет как причины возникновения этого явления, так и способы его устранения.

Ключевые слова: интонация, просодия, концепция интенсификации, просодическое устройство.

default СТЕПЕНИ СРАВНЕНИЯ ПРИЛАГАТЕЛЬНЫХ И НАРЕЧИЙ В ИХ ОТНОШЕНИИ К МОДАЛЯЦИИ В РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Владелец

Шигуров Виктор Васильевич

ФГБОУ ВО «Национальный исследовательский Мордовский государственный университет им. Н.П. Огарёва»,

Саранск, Россия

Аннотация. В работе исследуется морфологическая база модаляции языковых единиц с качественной семантикой основ. В центре внимания находится проблема транспозиции форм положительной, сравнительной и превосходной степени прилагательных, наречий и предикативов в межчастеречный семантико-синтаксический разряд вводно-модальных слов и выражений. Предложена классификация модалятов, различающихся структурно-морфологической соотносительностью со словами и словоформами разных классов – наречий, прилагательных, в том числе субстантивированных, и межклассных разрядов − предикативов и вводно-модальных единиц. Выявлены некоторые ограничения на модаляцию синтетических и аналитических форм степеней сравнения наречий и прилагательных. Результаты исследования могут быть использованы при создании транспозиционной грамматики русского языка, а также в практике преподавания грамматики в высшей и средней школе.

Ключевые слова: русский язык, грамматика, транспозиция, модаляция, наречие, прилагательное, предикатив, модальное слово, категория степеней сравнения.

default ФОЛЬКЛОРНО-ЕТНОГРАФІЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ І. ФРАНКА

Владелец

Гончарук Валентина Анатоліївна

Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини,

Умань, Україна

Анотація. У статті розповідається про геніального поета, вченого, громадського діяча Івана Франка. Власне громадянське покликання він вбачав і в активній збирацько-дослідницькій діяльності з фольклору та етнографії, а також у дослідженні теоретико-методологічних аспектів народознавства. Вчений радив записувати насамперед прозові твори, оскільки вони найменш вивчені, а також і інші жанри фольклору та етнографічні відомості, які є важливим матеріалом для вивчення психології, світогляду та культури українців.

Ключові слова: Іван Франко, фольклор, етнографія, українська культура, збирацько-дослідницька діяльність.