default ОСВІТНЬО-ВИХОВНА ДІЯЛЬНІСТЬ ДИТЯЧИХ СПЕЦІАЛІЗОВАНИХ ЗАКЛАДІВ СУСПІЛЬНОЇ ОПІКИ ДЛЯ ДУШЕВНОХВОРИХ В УКРАЇНІ: ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ Популярные

Владелец Число скачиваний: 229

Фомін Володимир Вікторович

Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди

(Харків, Україна)

Анотація. У статті розглядаються питання організації діяльності спеціалізованих закладів суспільної опіки для душевнохворих, які протягом ХІХ – початку ХХ століття були призначені для дітей з метою надання їм не лише медико-реабілітаційних, але й освітньо-виховних послуг. Доведено, що тільки ближче до ХХ століття на вітчизняному просторі почали з‘являтись спеціальні медико-педагогічні заклади для дітей з психічними розладами, порушенням поведінки тощо, в яких, окрім фізіологічного зміцнення організму та оздоровлення нервової системи шляхом залучення дітей до сільськогосподарської праці, проводились групові заняття з ліплення, музики, гімнастики, ручної праці, виходячи з розумового розвитку, підготовленості учнів, ступеня стомлюваності та інших особливостей. Виявлено, що на початку ХХ століття були відкриті й так звані «допоміжні класи» та «допоміжні школи» для дітей з порушенням розумового розвитку, проте їх організація та діяльність не знайшли позитивного відгуку серед громадськості, педагогів та лікарів-психіатрів.

Ключові слова: опіка, піклування, душевнохворі, спеціалізовані заклади, діти, навчання, виховання.